رویکردهای قانونگذاری در قراردادهای الکترونیک در حقوق ایران و ایالات متحده آمریکا

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد واحد کرج، ایران، کرج

2 دانشیار، گروه حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. ایران. کرج

3 استادیار، گروه حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. ایران. کرج

10.22034/ejs.2024.429504.1627

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به گستردگی و تفاوت میان نظام حقوقی کشورهای مختلف، بررسی همه جانبه قوانین در کشورها و تطبیق آنها با حقوق ایران امری غیر قابل اجتناب است. هدف مقاله حاضر بررسی رویکردهای قانونگذاری در قراردادهای الکترونیک در حقوق ایران و ایالات متحده آمریکا است.

مواد و روش‌ها: ‌روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی بوده و این تحقیق از نوع نظری می‏باشد. روشی که برای جمع‏آوری اطلاعات استفاده شده است بصورت کتابخانه‏ای است.

ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.

یافته‌ها: در ایالات متحده،کنفرانس ملی کمیسیونرها در خصوص قوانین متحد الشکل ایالت ها دو مصوبه دولتی متحد الشکل درباره اعطای اعتبار قانونی به معاملات الکترونیکی وضع کرده که عبارت است از: قانون متحد الشکل معاملات فناوری رایانه ای (یوستیا) و قانون متحدالشکل معاملات الکترونیکی (یوتا). یوستیا قراردادها یا معاملات راجع به فناوری رایانه ای را تحت پوشش قرار می دهد. یک قرارداد مشتمل بر فناوری رایانه ای، برای مثال قرارداد راجع به خرید یک نرم افزار می تواند به طور الکترونیک یا به روشی دیگر منعقد شود.

نتیجه:‌ در خصوص محل تسلیم کالا در عقود سنتی که کالا، مادی است مشکلی پیش نمی آید اما در عقود الکترونیکی که در بعضی مواقع کالا دیجتالی و با عمل دانلود صورت می گیرد، تشخیص محل تسلیم دشوار و یا حتی غیر قابل تشخیص است لذا در این موارد باید محلی را برای ایفای تعهد «فرض» کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات