مسئولیت مدنی ناشی از استفاده هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، گروه حقوق، واحد نجف اباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.

2 استادیار گروه حقوق، واحد نجف اباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

3 استادیار گروه حقوق، واحد نجف اباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.

10.22034/ejs.2024.427208.1615

چکیده

زمینه و هدف: هوش مصنوعی و سایر فن‌آوری‌های دیجیتالی دارای قدرت تحول جامعه بوده و فرایند توسعه اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این‌حال توسعه آن‌ها مستلزم محافظت‌های کافی به‌منظور کاهش خطرات ورود ضرر حاصل از این فن‌آوری‌ها مانند آسیب جسمی یا سایر ضررها است. هدف مقاله حاضر بررسی مسئولیت مدنی ناشی از استفاده هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا است.

مواد و روش‌ها: مقاله حاضر از نوع توسعه‌ای و توصیفی تحلیلی است. مواد و داده‌ها نیز کیفی است و از فیش‌برداری در گردآوری مطالب و داده‌ها استفاده‌شده است.

ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.

یافته‌ها : در اتحادیه اروپا مقرراتی در این خصوص وجود دارد، اگر خسارتی از جانب هوش مصنوعی ایجاد گردد، قربانی به دنبال جبران خسارت خواهد بود. این خسارت‌ها بر مبنای مسئولیت‌های تعریف‌شده در حقوق خصوصی به‌ویژه قانون مسئولیت مدنی و احتمالاً به همراه بیمه جبران می‌شوند.

نتیجه: هرگونه خسارات ناشی از کاربرد فن‌آوری‌های هوش مصنوعی مشمول مسئولیت قانونی شدید در قبال ضرر و زیان است و اپراتورهای این فن‌آوری‌ها در قبال این آسیب‌ها مسئول مسئولیت دارند. هم‌چنین تولیدکنندگان محصولات یا محتوای دیجیتالی می‌بایستی در قبال آسیب‌های ناشی از عیب‌های حاصل از محصولات، حتی اگر تغییراتی از طرف کاربر ایجادشده باشد، مسئول باشند. می‌توان گفت که در شرایطی هم که به شخص ثالثی آسیب وارد می‌شود، باید این آسیب‌ها و ضررها جبران شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات