بررسی مدل توسعه چابکی فرایندهای تولید با رویکرد هوشمندی صنعت 4 و آثار آن در اقتصاد

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22034/ejs.2024.435788.1665

چکیده

زمینه و هدف: با ظهور صنعت 4، جهان بیشتر به عنوان یک محیط فرار، نامطمئن، پیچیده و مبهم در نظر گرفته می‌شود و رهبران باید چابک باشند و برای رهبری تحول دیجیتال سازمان خود آماده باشند. هدف این مقاله ارائه مدل توسعه چابکی فرایندهای تولید با رویکرد هوشمندی صنعت 4 و آثار آن در اقتصاد می‌باشد.

مواد و روش ها: مقاله حاضر کاربردی و جزء پژوهش‌های آمیخته (کیفی-کمی) است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه و پرسشنامه محقق‌ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه به تأیید رسید.

ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متن، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

یافته‌ها: نتایج به شناسایی 30 مولفه و 119 شاخص انجامید که کارکنان، زنجیره تامین، تولید و محصولات هوشمند به عنوان مقوله اصلی؛ اینترنت اشیا، داده های بزرگ و تحلیل داده‌ها به عنوان شرایط علّی؛ شایستگی کارکنان، انعطاف‌پذیری کارکنان، مدیریت دانش کارکنان و هوشمندی و آگاهی کارکنان نیز شرایط زمینه‌ای؛ محرک‌های اجباری، هنجاری و تقلیدی به عنوان شرایط مداخله-ای؛ توانمندسازی کارکنان، کوچک سازی و ادغام و راهبرد مبتنی بر فناوری اطلاعات به عنوان راهبردها؛ متغیرهای عملکردهای فرایندی، عملکرد اقتصادی، کسب مزیت رقابتی و چابکی و انعطاف پذیری به عنوان پیامدها در نظر گرفته شد.

نتیجه: چابکی ﺻﻨﻌﺖ موادغذایی، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ روﻧﻖ ﺗﻮﻟﯿﺪ و رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی کشور ﺧﻮاﻫﺪ گردﯾﺪ.

کلیدواژه‌ها

موضوعات