تدوین الگوی جامع کسب و کار در موسسات بانکی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.

2 دانشیار گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران(نویسنده مسئول).

3 استادیار، گروه حسابداری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران،

10.22034/ejs.2023.376200.1340

چکیده

زمینه و هدف: الگوی کسب­و­کار یک معماری از جریـان کـالا، خـدمات و اطلاعـات همچنین توصیف مزایای بالقوه بازیگران و منابع درآمدهای کسب و کارهاست. هدف پژوهش، ارائه چارچوب جامع کسب­ وکار در مؤسسات بانکی از طریق بررسی مقالات معتبر داخلی و خارجی و بومی ­سازی مؤلفه­ های کسب­وکار با توجه به شرایط محیطی کشور و قانون عملیات بانکی بدون ربا است.
مواد و روش­ ها: بدین منظور از روش­ های کیفی و کمی بهره گرفته شده است. به این ترتیب که ابتدا با استفاده از بررسی پیشینه پژوهش و استفاده از روش فراتحلیل، چارچوب اولیه کسب­وکار بر اساس مؤلفه­ های حوزه بانکی استخراج شد و سپس از طریق مصاحبه با 12 خبره بانکی، داده های حاصل از مصاحبه با روش تحلیل تم بررسی شد. سپس چارچوب استخراج­ شده از مرحله قبل، متناسب با محیط بانکی کشور، تکمیل و بومی­ سازی شده است.
یافته­ ها: الگوی جامع کسب­ وکار پیشنهادی در این پژوهش برای مؤسسات بانکی، شامل 12 بخش اجتماعی، اقتصادی، بازاریابی، حاکمیتی، زنجیره تأمین، زیرساختی، فرهنگی، فناوری اطلاعات، محیطی، مدیریتی، نوآوری و ویژگی­ های شخصیتی مشتریان است که خود به 26 زیر بخش جزئی­ تر و در نهایت 200 کد طبقه ­بندی شده است که برخی از زیر بخش ­ها و کدهای شناسایی ­شده در این مدل، برای اولین­ بار در مدل­ های کسب­ وکار بانکی مطرح شده ­اند.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.
نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد که طراحان الگوهای کسب­وکار بانکی، به­ منظور دست­یابی به حداکثر بهره­ وری، باید به پارادایم ­های در حال تغییر و نوین عرصه تجاری با رویکرد مشتری ­مداری و در نهایت خلق ارزش توجه و اهتمام ویژه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


- افتخاری سینجانی، سیده شیما، روستا، علیرضا؛ نعامی، عبدالله، «بررسی تأثیر عوامل موثر بر پذیرش فناوری مالی توسط مشتریان بانک(مطالعة موردی بانک پاسارگاد)» دانش سرمایه‌گذاری، 10(38)، 135-153، 1400
- امیری، محمد؛ رادفر، رضا؛ فائزی رازی، فرشاد، «تحلیل نقش بانک­داری اجتماعی در کاهش تضاد مالی بین بانک­ها و بنگاه­های تولیدی(نمونه­کاوی: بانک قرض­الحسنه رسالت). فصلنامة مطالعات مالی و بانک­داری اسلامی، 6(پاییز و زمستان)، 121-148. doi: 10.22034/jifb.2022.325554.1319، 1399.
- بکامیری، حمید؛ لگزیان، محمد؛ پویا، علیرضا؛شریف، حسین، «آینده­نگاری صنعت بانک­داری با به­کارگیری رویکرد سناریونویسی و ماتریس تاثیرات متقاطع» مطالعات مدیریت کسب­وکار هوشمند، 10(37)، 233-266. doi: 10.22054/ims.2020.49555.1664، 1400.
- ثقفی، علی؛ دامغانیان، جمال؛ سیاح، سجاد؛ خضوعی، حسین، الگوی جامع مدیریت ریسک اعتباری در نظام بانک­داری ایران، دانش سرمایه‌گذاری، 6(24)، 55-82، 1396.
- جوان امانی، ودود؛ اکبری، حمید، بررسی تأثیر نظریه‌های کارایی و انتشار نوآوری بر اعتماد مشتریان در بانک­داری اینترنتی بر اساس مدل‌سازی معادلات ساختاری(نمونه ­پژوهی: کارکنان شعب بانک تجارت استان تهران). فصلنامة مطالعات مالی و بانک­داری اسلامی، 6(پاییز و زمستان)، 103-121، doi: 10.22034/jifb.2022.302856.1292، 1399.
- حسین­زاده، محمدرضا؛ خدادادی، عباس، «تدوین استراتژی ریسک اعتباری بر اساس مدل SWOT در بانک ملی ایران، نشریة تحقیقات بازاریابی نوین، 8(2)، 55-68. doi: 10.22108/nmrj.2018.106242.1401، 1397.
- درستکار،  ملیحه؛ رنجبر، محمد حسین، «ارائة مدل و شناسایی و رتبه­بندی عوامل موثر بر ترجیحات مشتریان در انتخاب بانک هدف و انجام سرمایه­گذاری با رویکرد گرندد تئوری و معادلات ساختاری(مورد مطالعه: صنعت بانک­داری ایران)، دانش سرمایه‌گذاری، 8(30)، 355-382، 1398.
- دهدشتی، شاهرخ؛ زهر محمدیان محمودی تبار، محمود؛ کیماسی، مسعود؛ ساجدی‌فر، علی‌اصغر، «مدل درگیری مشتریان با برند در رسانه‌های اجتماعی د ر صنعت بانک­داری»، مطالعات مدیریت کسب­وکار هوشمند، 8(29)، 113-142، doi: 10.22054/ims.2019.10378، 1398.
- رضائی بنجار، محمود و ابراهیم عباسی، «بررسی عوامل موثر بر پیاده‌سازی مدل کسب­وکار بانک­داری شخصی مبتنی بر آنتولوژی کسب­وکار استروالدر(مطالعة موردی: بانک رفاه کارگران)»، دورة 6، شمارة 4، پیاپی 23، زمستان 1397، ص: 89-107، 1398.
- سرداری، احمد؛ آزاد، ناصر؛ نعامی، عبداله، «طراحی مدل نظام اعتبارسنجی در بین مشتریان بانکداری شرکتی با رویکرد بازاریابی اجتماعی»، فصلنامة مطالعات مالی و بانک­داری اسلامی، 7(پاییز و زمستان)، 1-20. doi: 10.22034/jifb.2022.330456.1344، 1400.
- سودبخش، امیر؛ جهانشاد، آزیتا، «ارزیابی توان تبیین شاخص‌های حسابداری مدیریت در نظام ارزیابی سلامت بانکی»، دانش حسابداری و حساب­رسی مدیریت، 9(35)، 299-319، 1399.
- طبائی­زاده فشارکی، حمید؛ محمد پورزرندی، محمدابراهیم؛ مینوئی، مهرزاد، «تأثیر حاکمیت شرکتی بر سلامت مالی بانک­های تجاری ایران»، حسابداری مدیریت، 11(38)، 109-126، 1397.
- طلایی، مهدی؛ دل‎انگیزان، سهراب؛ نادری، نادر، «طراحی مدل کسب‎وکار شهری»، فصلنامة علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، ۸ (۳۰) :۱۲۹-۱۵۳، 1399.
- عزیزی سرخانی، محمدجواد؛ کردلوئی، حمیدرضا، «بررسی ابزارهای امنیتی بانک­داری الکترونیک در بخش بانک­داری دولتی بانک­های هند با مروری بر جهانی شدن». دانش سرمایه‌گذاری، 5(18)، 253-262، 1395.
- عسگری، کاظم؛ عزیزی، شهریار؛ مشبکی، اصغر، «ضرورت سرمایه­گذاری در مسئولیت اجتماعی با الگوی فرهنگی(مورد مطالعه: بانک­های دولتی)، دانش سرمایه‌گذاری، 9(33)، 327-350، 1399.
- فخریان، سارا؛ گلزاریان­پور، سیاوش، بیانی، میثم، «ارتباط بین ویژگی‌های شخصی مشتریان و ارزیابی آن­ها از کیفیت خدمات حضوری در شعب»، فصلنامة مطالعات مالی و بانک­داری اسلامی، 4(زمستان)، -. doi: 10.22034/jifb.2020.188346.1131، 1398.
- قاسمی، بهروز؛ قریب گرکانی، سمیرا؛ سرمد سعیدی، سهیل، «ارائة مدل تأثیر ارزش­های اخلاقی سازمان بر توانمندسازی مشتریان پست مدرن در صنعت بانک­داری»، دانش حسابداری و حساب­رسی مدیریت، 9(33)، 285-295، 1399.
- کشاورزیان، اکبر، «مدل کسب وکار ابزاری برای ساماندهی بانک­های کشور»، مجلة اقتصادی شماره‌های 7 و 8، مهر و آبان 6931 ، 1396.
- مهابادی، عادل؛ مستوفی، محمدرضا؛ رسولیان، محسن، «بررسی امکان­سنجی استقرار مهندسی مجدد صنعت بانک­داری ایران با رویکرد استراتژیک در راستای بهبود فضای کسب­وکار». حسابداری مدیریت، 6، (شمارة 4(پیاپی 19))، 117-128، 1392.
- ودادهیر، ابوعلی، «فراترکیب نتایج واکاوی‏های کیفی و مطالعات فرهنگی: واقعیت یا توهم»، برگ فرهنگ، شمارة 22، صص: 24-45، 1398.
 
- Afuah A, Tucci C. Internet Business Models and Strategies. McGraw-Hill, New York;2003.
- Aghaei, H., Naderibeni, N., & Karimi, A. (2021). Designing a tourism business model on block chain platform. Tourism Management Perspectives, 39, 100845.‏
- Al-Shammari, M., Mili, M. A fuzzy analytic hierarchy process model for customers’ bank selection decision in the Kingdom of Bahrain. Oper Res Int J 21, 1429–1446 (2021). https://doi.org/10.1007/s12351-019-00496-y
- Bayer, S., Gimpel, H. & Sarikaya, S. Bank customers’ decision-making process in choosing between ethical and conventional banking: a survey-based examination. J Bus Econ 89, 655–697 (2019). https://doi.org/10.1007/s11573-019-00934-5
- Bretschneider, U., Ebel, P. A., & Leimeister, J. M. Open business model innovation via the internet: How Wiki technologies can improve the quality of business models. International Journal of Innovation and Technology Management, 2021, 18(02), 2040004.‏
- Burks, J.J., Cuny, C., Gerakos, J. et al. Competition and voluntary disclosure: evidence from deregulation in the banking industry. Rev Account Stud 23, 1471–1511 (2018). https://doi.org/10.1007/s11142-018-9463-1
- Busch, R., Kick, T. Income Structure and Bank Business Models: Evidence on Performance and Stability from the German Banking Industry. Schmalenbach Bus Rev 67, 226–253 (2015). https://doi.org/10.1007/BF03396875
- Clintworth, M., Boulougouris, E. & Lee, B.S. Correction to: Combining multicriteria decision analysis and cost–benefit analysis in the assessment of maritime projects financed by the European Investment Bank. Marit Econ Logist (2018). https://doi.org/10.1057/s41278-018-0109-9
- Fukuyama, H., Weber, W.L. Measuring bank performance with a dynamic network Luenberger indicator. Ann Oper Res 250, 85–104 (2017). https://doi.org/10.1007/s10479-015-1922-5
- Gowri, C.M., Malepati, V. Evaluation of financial performance of selected banks. Decision 44, 3–14 (2017). https://doi.org/10.1007/s40622-016-0140-6
Hasheminejad., S. M. SadeghiMoghaddam, M.R., & Jafarnejad, A., Safari., H. Requirements of the Iranian Banking System, First Edition, Tehran, Pars Mehregan Investment, 2017.
- Jasiński, dominik, Dominik; Meredith, James; Kirwan, Kerry. Sustainable development model for measuring and managing sustainability in the automotive sector. Sustainable Development, 2021.‏
- Lee I, & Shin Yong J. Fintech: Ecosystem, business models, investment decisions, and challenges. Business Horizons, 2018, 61: PP 35-46.
- Lizarralde, Gonzalo. 6 Innovation:“We Need Something Really Innovative, They Said”. In: Unnatural Disasters. Columbia University Press, 2021. p. 177-212.‏
- Nosratabadi, S., Pinter, G., Mosavi, A., & Semperger, S. (2020). Sustainable banking; evaluation of the European business models. Sustainability, 12(6), 2314.
- Qiu, H., Wang, N., & Li, M. (2021). Stimulating Customer Citizenship Behavior With Service Climate: The Mediating Role of Customer Psychological Empowerment. SAGE Open, 11(1), 21582440211006065.‏
- Ramly, Z., Chan, SG., Mustapha, M.Z. et al. Women on boards and bank efficiency in ASEAN-5: the moderating role of the independent directors. Rev Manag Sci 11, 225–250 (2017). https://doi.org/10.1007/s11846-015-0186-4
- Ranta, V., Aarikka-Stenroos, L., & Väisänen, J. M. (2021). Digital technologies catalyzing business model innovation for circular economy—Multiple case study. Resources, Conservation and Recycling, 164, 105155.‏
- Stamenkov, G., Dika, Z. Bank employees’ internal and external perspectives on e-service quality, satisfaction and loyalty. Electron Markets 26, 291–309 (2016). https://doi.org/10.1007/s12525-016-0221-6
- Sudrajad, O.Y., Hübner, G. Empirical evidence on bank market power, business models, stability and performance in the emerging economies. Eurasian Bus Rev 9, 213–245 (2019). https://doi.org/10.1007/s40821-018-0112-1
- Zhuo, Z. Research on using Six Sigma management to improve bank customer satisfaction. Int J Qual Innov 5, 3 (2019). https://doi.org/10.1186/s40887-019-0028-6