جبران خسارت ناشی از حقوق‌کار با تأکید بر نقش تقصیر

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حقوق خصوصی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.

2 استادیار، گروه حقوق خصوصی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان ، ایران

3 استادیار، گروه حقوق عمومی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران.

10.22034/ejs.2024.424895.1602

چکیده

زمینه و هدف: بررسـی مسـائل مربـوط بـه کـار و کـا رگر و ارتبـاط کـارگر و کارفرمـا، از جملـه مسـائل مهمـی اسـت کـه ضرورت آن امروز بیش از هر زمـان دیگـری احسـاس می‌شود. هدف مقاله حاضر جبران خسارت ناشی از حقوق کار با تأکید بر نقش تقصیر است.

مواد و روش‌ها: روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی بوده و این تحقیق از نوع نظری می‏باشد. روشی که برای جمع‏آوری اطلاعات استفاده شده است بصورت کتابخانه‏ای است و با مراجعه به کتب و مقالات صورت گرفته است.

ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.

یافته‌ه ا:. جبران خسارت ناشی از حقوق کار از دو طریق شامل مسئولیت مدنی کارفرما و یا نظام تامین اجتماعی و بیمه صورت می‌گیرد. جبران خسارت از طریق نظام مسئولیت مدنی «اصل» و از طریق نظام تأمین اجتماعی و بیمه«فرع» است. از طرفی چون جبران کامل خسارت در نظام تأمین اجتماعی و بیمه پذیرفته‌نشده است و تا سقف مشخصی و معینی خسارت پرداخت می‌نمایند، زیان‌دیده جهت جبران خسارت کامل لاجرم می‌بایست طبق قواعد عام مسئولیت مدنی علیه واردکننده زیان طرح دعوی نماید.

نتیجه: جبران خسارت در حوادث کار بر مبنای فرض تقصیر قرار گرفته و قانون‌گذار تنها استثنائاتی در این خصوص قائل‌گردیده است. مطابق بخش نخست ماده 12 قانون مسئولیت مدنی، مبنای مسئولیت مبتنی بر تضمین حق و مسئولیت نیابتی است و مطابق بخش ‌دوم ماده مورد اشاره، در صورت عدم رعایت احتیاط‌های مزبور کارفرما مرتکب تقصیر شده و مبنای مسئولیت او در جبران خسارت تقصیر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات