بررسی ماهیت و زمان انتقال مالکیت در بیع اسنادی بین‌المللی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.

2 استاد، گروه حقوق خصوصی، مرکز تحقیقات تحصیلات تکمیلی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استادیار گروه حقوق، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

10.22034/ejs.2024.420092.1569

چکیده

زمینه و هدف: بیع اسنادی از جمله موضوعات مهم حقوق اعتبارات اسنادی است که تاکنون چندان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت بیع اعتبارات اسنادی، هدف مقاله حاضر بررسی ماهیت و زمان انتقال مالکیت در بیع اسنادی بین‌المللی است.

مواد و روش‌ها: مقاله حاضر توصیفی تحلیلی است. مواد و داده‌ها نیز کیفی است و از فیش‌برداری در گردآوری مطالب و داده‌ها استفاده‌شده است.

ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.

یافته‌ها: بیع اسنادی ماهیتی متفاوت از بیع سنتی دارد. در بیع اسنادی این اسناد است‌ که موضوع معامله است و خریداران اسناد را می‌خرند و در ازای آن ثمن می‌پردازند. بر اساس نظر برخی، در این عقد اسناد به‌ویژه اسناد حمل مورد بیع قرار می‌گیرند نه کالا. البته لازم به ذکر است که نظریات دیگری در این زمینه وجود دارد و عده‌ای نیز عقیده دارند این عقد بیع کالا می‌باشد. هم‌چنین عده‌ای دیگر ماهیتی مرکب برای این عقد قائل هستند که پذیرش هر یک از نظریات ذکر شده آثار منحصر به‌فردی را به دنبال خواهد داشت.

نتیجه‌: زمان انتقال مالکیت در عقد بیع اسنادی، صرفاً در مقررات داخلی نظام‌های حقوقی تعیین‌شده است و بر عقود بیع اسنادی داخلی حکومت می‌کند. این زمان در عقد بیع اسنادی بین‌المللی تعیین نشده است چراکه در مقررات بین‌‌المللی در این خصوص مطلبی ارائه نشده است و این امر را به قانون حاکم بر قرارداد ارجاع داده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات