خطرپذیری سرمایه‌گذاری خارجی در رابطه با کسب‌وکارهای نوین در حقوق ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، گروه حقوق خصوصی، واحد امارات متحده عربی، دانشگاه آزاد اسلامی، امارات متحده عربی

2 دانشجوی دکتری حقوق بین الملل، دانشگاه عدالت ، تهران، ایران

3 استاد گروه حقوق خصوصی، دانشکده حقوق شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22034/ejs.2024.426672.1608

چکیده

زمینه و هدف: یک شرکت فعال در زمینه کسب‌وکارهای نوین برای تبدیل‌شدن به یک شرکت بزرگ و تأثیرگذار، نیاز به سرمایه‌های‌کلان دارد. به‌دلیل احتمال ورشکستگی، مهم‌ترین چالش این نوع کسب‌وکارها، تأمین سرمایه مورد نیاز است. بر همین اساس هدف مقاله حاضر بررسی خطرپذیری سرمایه‌گذاری خارجی در رابطه با کسب‌وکارهای نوین در حقوق ایران است.

مواد و روش‌ها: ‌روش تحقیق به‌صورت توصیفی تحلیلی بوده و این تحقیق از نوع نظری می‏باشد. روشی که برای جمع ‏آوری اطلاعات استفاده‌شده است به‌صورت کتابخانه‏ای است و با مراجعه به کتب، مقالات و اسناد بین‌المللی و داخلی صورت گرفته است.

ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متن، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.

یافته‌ها: کسب‌وکارهای نوپا زیرمجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و این مفهوم در این قانون مورد توجه قرار گرفته و زیرمجموعه آن است و به‌تبع آن مفهوم سرمایه‌گذاری‌خطرپذیر و حتی همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه نیز مورد شناسایی قرارگرفته است اما به نظر میرسد لازم است با صراحت بیشتری از منظر حقوقی مورد حمایت و پذیرش قرار گیرد.

نتیجه‌: چنانچه پذیرش ورود سرمایه‌گذار خطرپذیر خارجی در فرابورس ایران و بازار شرکت‌های‌کوچک و متوسط از سوی قانون‌گذار با صراحت بیشتری، مورد توجه قرار گیرد و تسهیلات بیشتری برای سرمایه‌گذاران خطرپذیر خارجی در نظر گرفته شود، می‌توان شاهد رشد سرمایه‌گذاری خطرپذیری خارجی در رابطه با کسب‌وکارهای نوین ایران بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات