انجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71631شماره 320191222Jurisprudential and Legal Feasibility Study of Attribution of Waging War Concerning Human Trafficing Crimeامکان سنجی فقهی و حقوقی انتساب عنوان محاربه درخصوص جرم قاچاق انسان325101877FAمهدی محمدیان امیریعضو هیئت علمیشهاب عالیشاهدانشجوژاله خانجانیدانشجوJournal Article20190508از جمله جرائم شناخته شده در قوانین بینالمللی و حقوق داخلی کشورها، جرم قاچاق انسان است. این جرم دارای دو جنبه-ی خصوصی و عمومی است و حکومتها در برابر آن به شدت مقابله مینمایند. از این رو قاچاق انسان از زوایای مختلفی قابل بررسی است، گاه قاچاق انسان انجام میشود و در آن فرد قاچاق شده خود با رغبت و تمایل به آن اقدام کردهاست، گاه فرد ابتدا ربایش گردیده و سپس توسط قاچاقچیان به کشور دیگری فرستاده شد. حالت سوم قاچاق اعضای بدن انسان است که ابتدا شخص دزدیده شده و سپس مثله میشود واعضای بدن او قاچاق میگردد؛ نوع دو م و سوم مورد بحث نگارندگان بوده و با روش تحلیل محتوا مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتهاست. به نظر میرسد، این دو نوع مصداقی از مصادیق محاربه هستند و عاملین قاچاق، علیه امنیت جامعه و اهداف عالیهی نظام مبتنی بر اخلاق و قانون که حاکمیت اسلامی مبتنی بر آن است، اقدام سوء انجام میدهند.https://journal.ihrci.ir/article_101877_d562411c66d6f5f33e28ae4cbddc3081.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71631شماره 320191222A Review of the Basics of the Right to a Fair Trial in the Universal Order of Human Rightsبررسی مبانی حق بهرهمندی از محاکمه عادلانه در نظم جهانی حقوق بشر2646106215FAنصرت الله صابریوکیل پایه یک دادگستری مرکز - دانش آموخته حقوق دانشگاه تهرانمنصوره باقری پوررئیس اداره پژوهشی پردیس بین المللی ارس دانشگاه تهرانسیدابراهیم حسینیعضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیJournal Article20190605The existence of a non-normative society remains much like the idea of utopia, and dealing with people in such a community as a charge can be very challenging. One of the cases recognized by the international community is the right to a fair trial. The right that all human beings before the tribunal should be treated in accordance with the principle of impartiality, in which it is possible to explain its position in the field of domestic and international law, because it seems Some statesmen have ignored it in the process of dealing with and leaving the path of justice and fairness, putting it in jeopardy, and with the pressure of political groups, the process will be considered a more formal trial. Therefore, by obeying the covenants. International and the necessity of establishing a mechanism for the defendant's right to a fair trial in domestic law, the need to insist on this important point in the expression of the accused's right, which is the goal of the moral right, is considered.وجود جامعهای بدون هنجارشکن، بیشتر شبیه به تصور مدینه فاضله میماند و برخورد با افراد چنین جامعهای در مقام اتهام میتواند بسیار چالشبرانگیز باشد. یکی از مواردی که جامعه بینالملل آن را به رسمیت شمرده، حق بهرهمندی از محاکمه عادلانه است. حقی که در پرتو آن، تمامی انسانها در مقابل دادگاه، با رعایت اصل بیطرفی برابر باشند، که در این مجال به تبیین جایگاه آن در عرصه قوانین داخلی و بینالمللی پرداخته شده است، زیرا چنین به نظر میرسد که برخی دولتمردان با نادیده انگاشتن آن در فرایند رسیدگی و خروج از جاده عدالت و انصاف، آن را در ورطه خطر قرار دادهاند و با فشار گروههای سیاسی، روند محاکمه بیشتر تشریفاتی تلقی خواهد شد. بنابراین، با احتجاج به میثاقهای<br />بینالمللی و ضرورت ایجاد ساز و کار حق بهرهمندی متهم از یک محاکمه عادلانه در قوانین داخلی، ضرورت اصرار بر این مهم، در بیان حق متهم، که همانا هدف حقوق اعتلای اخلاق است، مد نظر بوده است.https://journal.ihrci.ir/article_106215_edcb02983c7b493f84802a933b852925.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71631شماره 320191222justice, rule, customary justice, real justice, justice and cruelty.بررسی قاعدهی عدالت از دیدگاه فقه امامیه4781106218FAعلیرضا محمدبیکیگروه فقه و حقوق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی0000-0003-0917-1183مهری توتونچیاندکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی0000-0002-7933-5203Journal Article20190601Although the sources of inference in Islamic jurisprudence are limited to books, traditions, consensus and reason, the rules and principles of inference and jurisprudence can be many. The jurisprudents of Imamiyyah have paid special attention to jurisprudential rules and have authored numerous works in this field. However, some of the jurisprudential rules, which are, of course, crucial to the inference, have not attracted the jurists' opinion as a rule. Although these rules have been widely used in the light of fatwas and jurisprudential arguments, they have not been codified as a rule and their boundaries have not been clearly elucidated. These are the rules of justice, the rule of equality, the principle of equality, and so on. Justice can be applied to jurisprudence as a comprehensive jurisprudential rule and eliminate the challenges of executing sentences and organize the inference of religious law based on it. In this article, to answer the question of whether the jurisprudent or jurist, especially in cases of silence, flaws, conflict of laws, or in the disagreement of scholars, can he invoke the rule of justice?, which states that there are about eighty fatwas or legal opinions in which the jurisprudent or jurist issues a "rule of justice" by issuing " Fatwa.با وجود آنکه در فقه اسلامی تنها از کتاب، سنت، اجماع و عقل به عنوان منابع استنباط نام برده میشود، اما قواعد و اصول استنباط و فقاهت مىتواند بسیار باشد. در این راستا، فقهای امامیه، توجه ویژهای به قواعد فقهی داشته و دارند. با این وجود هنوز برخی از قواعد فقهی که البته در استنباط بسیار سرنوشت ساز هستند، نظر فقها را به عنوان قاعده به خود جلب نکرده اند. هر چند در لابهلاى فتواها و استدلالهاى فقهى از این قواعد بهره بسیار برده شده است؛ ولی به صورت یک قاعده، مدون نگشته و حد و مرز آنها بوضوح تبیین نگردیده است. از این دست قواعد مىتوان به قاعده عدالت، قاعده سهولت، قاعده مساوات و.... اشاره کرد. در این مقاله، در صدد پاسخ دادن به این پرسش هستیم که آیا فقیه یا حقوقدان، خصوصأ در موارد سکوت، نقص و تعارض قوانین و یا در مقام اختلاف نظر دانشمندان، میتواند به قاعدهی عدالت استناد کند یا خیر؟ در مورد استناد به «قاعده ی عدالت» توسط فقها و حقوق دانان بیان میگردد که در استقرایی که صورت گرفته حدود هشتاد فتوا یا نظر حقوقی است که در آن موارد، فقیه یا حقوقدانان با تمسک به « قاعدهی عدالت» به صدور «فتوا» یا اظهار نظر حقوقی مبادرت کرده اند.https://journal.ihrci.ir/article_106218_f8ec82e48398f822442e8749f0d90c03.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71631شماره 320191222aراهکارهای فقهی جهت حفظ ذخایر بین نسلی ناظر بر عدالت و پرهیز از ظلم81101106219FAعلی نجارپوریانبخش علوم قران و حدیث، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان شهید چمران تهرانعلی طاهری دهنویبخش علوم قران و فقه، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه شیراز0000-0002-4740-6361Journal Article20190604ذخایر بین نسلی به مجموعهای از منابع مهم گفته میشود که زندگی انسانها بدان وابسته بوده و بدون آنها سلامت جسم و روان، آسایش و آرامش فردی و اجتماعی از بین میرود. از مهمترین این ذخایر میتوان به زمین، آب، هوا و... اشاره نمود که البته در این بین همانگونه که خداوند فرموده است: «جَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ» (انبیاء:30)، آب جایگاه ویژهای مییابد. با توجه به رویهی نامتعارف انسانها در استفاده از این منابع مهم خطر نابودی این منابع برای نسلهای آینده خطری جدی مینماید که علوم مختلف باید از ظرفیتهای خود در این زمینه استفاده نمایند و برای هدایت این مسئله تدبیر کنند. یکی مهمترین این علوم فقه می باشد، از ظرفیتهای فقه در این زمینه میتوان به تاکید بر عدالت و پرهیز از ظلم در جهت حفظ ذخایر بین نسلی اشاره نمود. پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی درصدد پاسخگویی به سوالاتی از قبیل؛ «راهکارهای فقهی در جهت حفظ ذخایر بین نسلی چیست؟»؛ «عدالت و ظلم در دیدگاه فقه جهت حفظ ذخایر بین نسلی چگونه است؟» و... میباشد. دربارهی پیشینهی پژوهش باید گفت پژوهشهای پراکندهای در این باره انجام شده است اما وجه افتراق پژوهش حاضر با آنها در این است که موضوع ذخایر بین نسلی را با توجه به ظرفیتهای فقه مورد بررسی قرار میدهد و پاسخگویی به این نیاز را از طریق مجاری فقهی دنبال میکند.https://journal.ihrci.ir/article_106219_2816a9fed6180cc26e88d5e713085afd.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71631شماره 320191222Examination of the proofs of dignity or dignityبررسی ادله حلیّت یا حرمت عصیر عنبی102129106220FAفاطمه سادات میرباقری طباطبایی مهرآبادیدکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنانJournal Article20190608The subject of this research is the expression of jurisprudential proofs of the sanctity or sanity of the ayatollah. Most jurists and scholars have argued that Khmer is the truth, whether by nature, by fire, etc. and, if it is to a certain extent, transformed into Khmer, and drinking because of drunkenness, with adverse consequences. It has many individual and social implications and is therefore sanctified and sanctioned in the Holy Quran; therefore, its drinking due to immorality and drunkenness by tradition results in a punishment of 80 beatings on the conditioner. Also, Shiite jurisprudents have a consensus on its sanctity due to the Qur'anic text, but they disagree about its impurity, which is their dominant and famous fatwa. Another issue to be discussed is the sanctity of the deal and the sale of the auspices, which the jurists' analysis is that the transaction will be void. Finally, it can be stated that jujube juice has little or no effect on its dignity and has the title of unclean, and it is necessary to avoid it.موضوع این پژوهش، بیان ادله فقهی حرمت یا حلیت عصیر عنبی می باشد. اکثر فقها و محدثین اتفاق کردهاند در اینکه خمر در عصیر عنبی حقیقت است اعم از اینکه غلیان به نفسه باشد یا بوسیلهی آتش و غیره و اگر به میزان معینی برسد مبدل به خمر شده و نوشیدن آن به علت مست کنندگی، پیامدهای سوء فردی و اجتماعی بسیاری دارد و به همین علت در قرآن کریم از پلیدیها شمرده و تحریم شده است؛ بنابراین شرب آن به علت نجاست و مست کنندگی به موجب سنت، کیفر قضائی 80 ضربه را بر دارندگان شرایط، در پی دارد. هم چنین فقیهان شیعه بر حرمت شرب آن به دلیل نص قرآن اجماع دارند اما در رابطه با نجاست آن اختلاف نظر دارند که فتوای غالب و مشهور آن ها نجاست است. موضوع دیگر قابل طرح، حرمت معامله و خرید و فروش عصیر عنبی است که تحلیل فقها این است که این معامله باطل خواهد بود. در نهایت میتوان بیان داشت که عصیر عنب مقدار کم یا زیادش در حرمت فرقی نداشته و عنوان نجاست را دارد، و اجتناب از آن ضروری است.https://journal.ihrci.ir/article_106220_d6a0b0c59826f4474c9b6065a96f8bfc.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71631شماره 320191222An Analysis of Social Injuries; Internet Addiction and Work Addictionتحلیلی بر آسیبهای اجتماعی؛ اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به کار130147107449FAافشین جعفریاستادیار دانشگاه پیام نور0000000242515374Journal Article20190821Introduction: Understanding the factors affecting social harm is one of the most important concerns of today's societies. Specifically, social problems such as Internet addiction and even work addiction are social injuries that require control, planning, and prevention. <br />Methods: This descriptive-analytical study utilized documentary and library resources to investigate social damages such as internet addiction and addiction. This approach has the advantage that it analyzes the collected data in an analytical way.<br />Results: Addiction begins with a need, and certainly every society is faced with a variety of aberrations and problems that are detrimental to its developmental process, appropriate to its conditions, culture, and growth. However, Internet addiction and addiction to work in new kinds of problems are emerging issues in contemporary society that are themselves a factor in the emergence of other social disadvantages.<br />Discussion and Conclusion: Using techniques such as labor law regulation and proper use of Internet media and increasing media literacy are some of the solutions that can reduce the effects of work addiction. Supporting governments' support for reforming labor laws and limiting cyber bullying can also be a solution to reducing work addiction and Internet addiction.مقدمه: شناخت عوامل مؤثر بر آسیبهای اجتماعی یکی از مهمترین دغدغههای جوامع امروزی است. به طور مشخص، معضلات اجتماعی نظیر اعتیاد به اینترنت و حتی اعتیاد به کار از جمله آسیبهای اجتماعی هستند که نیازمند کنترل، برنامه ریزی و پیشگیری هستند. <br />روشها: این مطالعه با رویکردی توصیفی-تحلیلی و بهرهگیری از منابع اسنادی و کتابخانهای نسبت به بررسی آسیب-های اجتماعی نظیر اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به کار اقدام نموده است. رویکرد مزبور از این مزیت برخوردار است که داده-های جمعآوری شده را با روش تحلیلی مورد کنکاش قرار میدهد. <br />نتایج: اعتیاد با یک نیاز آغاز میشود و بیشک هر جامعهای متناسب با شرایط، فرهنگ و رشد خود با انواعی از انحرافات و مشکلات روبهرو است که تأثیرات مخربی روی فرایند ترقی آن جامعه دارد. با این وجود، اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به کار در انواع و اقسام جدید از معضلات نوپدید جامعه معاصر هستند که خود عاملی برای پدید آمدن سایر آسیبهای اجتماعی محسوب میشوند. <br />بحث و نتیجهگیری: به کارگیری روشهایی نظیر ضابطه مند کردن قوانین کار و بهرهگیری صحیح از رسانههای اینترنتی و افزایش سواد رسانهای از جمله راهحلهایی است که میتواند آثار ناشی از اعتیاد به کار را به حداقل برساند. ضمن اینکه حمایت از فعالیتهای حمایتی دولتها در زمینه اصلاح قوانین کار و همچنین ایجاد محدودیتهایی برای اقشار آسیبپذیر در فضای مجازی میتواند راهحلی برای کاهش اعتیاد به کار و اعتیاد به اینترنت تلقی شوند.https://journal.ihrci.ir/article_107449_a7d2513e18bc62e30adf90b7f6080cbf.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71631شماره 320191222A Comparative Study of Criminal Policy on Press Crimes in Iranian and Egyptian Lawمطالعه تطبیقی سیاست کیفری ناظر به جرایم مطبوعاتی در حقوق ایران و مصر148165111571FAسید علی ربانی موسویانگروه فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرحمیده توکلی گلجهگروه فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرJournal Article20190627Iran and Egypt, as two Islamic countries with cultural support and a history of world civilization, are two suitable cases to study from different angles. This research aims to use descriptive and analytical methods to achieve strengths and weaknesses for A Comparative Study of Criminal Policy on Press Crimes in Iranian and Egyptian Law <br />the growth and development of laws. Domestically, the press law compares the two countries in terms of criminology and criminal liability. The findings of the study show that criminalization has more focus and order in Iranian law and more criminal behavior in Iranian law than in Egypt. It is assumed that the criminal liability system is often collective, while in Egyptian law it is the opposite and often individual.<br />Of course, the press laws of the two countries also have commonalities, including the similarity in the psychological and material element in terms of positive, simple and absolute crimes.ایران و مصر به عنوان دو کشور اسلامی با پشتوانه فرهنگی و سابقه تمدن جهانی دو مورد مناسب جهت مطالعه از جهات مختلف میباشند این تحقیق بر آن است تا با روش توصیفی و تحلیلی و با هدف دست یابی به نقاط قوت و ضعف جهت رشد و توسعه قوانین داخلی، قانون مطبوعات دو کشور مذکور را از حیث جرم شناسی و مسئولیت کیفری مورد بررسی تطبیقی قرار دهد یافته های پژوهش حاکی از آن است که جرم انگاری در قانون ایران از تمرکز و نظم بیشتری برخوردار بوده و در قانون ایران نسبت به مصر رفتارهای بیشتری جرم انگاری شده و نظام مسئولیت کیفری غالبا جمعی است در حالیکه این امر در قانون مصری به عکس بوده و غالبا فردی است. البته قوانین مطبوعات دو کشور دارای اشتراکاتی نیز می باشند که از جمله آنها تشابه در رکن روانی و رکن مادی از جهت مثبت، ساده و مطلق بودن جرائم است.https://journal.ihrci.ir/article_111571_31781453cb782fee9c11cfe9a5f64f01.pdf