%0 Journal Article %T چالش‌های فراروی آموزش حقوق بشر با نظام حقوقی ایران با تاکید بر سند 2030 یونسکو %J فصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی %I انجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایران %Z 2676-7163 %A صمدی, فخرالدین %A راعی, مسعود %A غمامی, سید محمدمهدی %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 3 %N شماره ویژه (ویژه نامه جستار های نوین فقه وحقوق 1400) %P 305-323 %! چالش‌های فراروی آموزش حقوق بشر با نظام حقوقی ایران با تاکید بر سند 2030 یونسکو %K حقوق بشر %K آموزش حقوق بشر %K سند 2030 یونسکو %K حق شرط %R 10.22034/ejs.2022.335051.1202 %X زمینه و هدف: آموزش موازین حقوق بشر از جمله سند 2030 یونسکو به عنوان یک سند آموزشی حقوق بشری یکی از موضوعات مهم مرتبط با حقوق بشر است که به ویژه در ایران محل بحث و نظر بوده است. در این مقاله تلاش شده به این مهم پرداخته شود که چالش‌های عدم آموزش موازین حقوق بشر مانند سند 2030 در ایران چیست.مواد و روش‌ها: مقاله توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه‌ای به بررسی مورد اشاره پرداخته است.ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.یافته‌ها: مهمترین چالش آموزش حقوق بشر در نظام حقوقی ایران، تعارض برخی قواعد حقوق بشری با موازین فقهی و حقوقی است. آموزش قواعد حقوق بشر از جمله در سند 2030 یونسکو در مواردی چون برابری و تساوی در ارث، قصاص، حق طلاق و شهادت دادن که با موازین فقهی و قواعد حقوقی مباینت دارد. تساوی در فقه و حقوق به تفاوت‌های طبیعی در خلقت زن و مرد اشاره دارد اما در سند 2030 بر یکسانی زن و مرد تأکید شده است. نتیجه‌گیری: حق شرط به عنوان سازوکار رفع تعارض قواعد فقهی حقوقی با اسناد حقوق بشری مانند سند 2030 مطرح است اما در بسیاری موارد اسناد حقوق بشری مایل به حق شرط نبوده و لذا آموزش حقوق بشر به عنوان قواعد جهان‌شمول عملاً به معنای نادیده انگاشتن موازین فقهی و قواعد حقوق داخلی است. %U https://journal.ihrci.ir/article_151819_3e923d5dfc1d3ee67dc35b3b1d82cdee.pdf