@article { author = {Akhondi, Sara and Vahad Yarijan, Younes and Ahangaran, Mohammad Rasool}, title = {Jurisprudential analysis of suicide from the perspective of jurists of Khamsa schools}, journal = {Strategic Studies of Jurisprudence and Law}, volume = {4}, number = {شماره ویژه (ویژه نامه جستار های نوین فقه و حقوق 1401)}, pages = {147-165}, year = {2022}, publisher = {Islamic Human Right Council of Iran}, issn = {2676-7163}, eissn = {2821-0824}, doi = {10.22034/ejs.2023.374976.1335}, abstract = {Background and purpose: The right of every person to his own body and the limits of his authority is one of the important issues that is discussed in every legal system. The purpose of the current research is to examine intentional crime and wrongdoing against oneself in the framework of Imamiyyah and Sunni jurisprudence.Materials and methods: This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles.Ethical considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed. Findings: According to religious teachings, the true ownership of the world and everything in it belongs to the Almighty And he is the supreme owner of the universe, which is interpreted as the highest level of ownership, and the lowest level of ownership is the credit ownership of individuals over objects outside of their nature, such as houses, cars, and other properties.Conclusion: The perspective of the Qur'an, Qur'anic verses and traditions emphasize that self-indulgence, whether it is suicide or other killing, is absolutely considered a great sin and is forbidden. Whether this work is voluntary or in cases of emergency and necessity such as incurable diseases and so on.}, keywords = {Self-preservation,Right to Life,Suicide,Crime Against Body,murder}, title_fa = {تحلیل فقهی خودکشی از منظر فقهای مذاهب خمسه}, abstract_fa = {زمینه و هدف: حق هر انسان بر جسم خود و حدود اختیارات وی یکی از موضوعات مهمی می­باشد که در هر نظام حقوقی مورد بحث قرار می­گیرد. هدف از پژوهش حاضر بررسی جنایت عمدی و خطایی بر خود در چهارچوب دیدگاه فقهای امامیه و اهل سنت می­باشد.مواد و روش­ ها: این تحقیق از نوع نظری بوده ‌روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏ باشد و روش جمع‏ آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است. یافته­ ها: چنانچه از آموزه‌های دینی بر می‌آید مالکیت حقیقی بر جهان و هرآنچه در آن است، از آن حق تعالی است و اوست که مالک علی‌ا‌لاطلاق عالم هستی است که از آن به مرتبه اعلای ملکیت تعبیر شده است و مرتبۀ نازلۀ ملکیت همان مالکیت اعتباری اشخاص بر اشیاء خارج از ذاتشان مانند خانه و ماشین و سایر اموال می‌باشد.ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت­داری رعایت شده است.نتیجه ­گیری­: دیدگاه قرآن و آیات قرآنی و روایات بر این مسئله تأکید دارد که ازهاق نفس چه به صورت خودکشی و دیگر کشی مطلقاً گناه کبیره محسوب شده و حرام است. خواه این کار به صورت اختیاری و خواه در موارد اضطرار و ناچاری باشد مانند بیماری‌های لاعلاج و غیره}, keywords_fa = {حفظ نفس,حق حیات,خودکشی,جنایت بر عضو,قتل}, url = {https://journal.ihrci.ir/article_167755.html}, eprint = {https://journal.ihrci.ir/article_167755_74fe45fbde6d84df3975c5c60dd50b01.pdf} }