انجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71633120210321Islamic banking and banking industry scenarios with a digital mining approachبانکداری اسلامی و سناریوهای صنعت بانکداری با رویکرد نقد استخراج دیجیتال123136978FAمرتضی توکلدانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایراناکبر اعتبارایان خوراسگانیدانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.امیرهوشنگ حیدریعضو هیات علمی و مدیر گروه مطالعات آینده علم و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران.امیررضا نقشاستادیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.Journal Article20200825<strong>Background and Aim:</strong> The driver of investment in the research process has been identified as the "future scenario of the banking industry". An indicator that the ultimate meaning and concept of Islamic banking is one of the ideals of the Islamic Revolution in Iran and the culture of the Islamic world.<br /><strong>Materials and Methods:</strong> The present study was conducted using a combined method according to the steps of Schwartz uncertainty.<br /><strong>Ethical Considerations: </strong>In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.<br /><strong>Findings:</strong>In the research steps after study, discussion and review of past and present trends and events, in order to present future scenarios of the banking industry by examining objective and historical examples and analyzing the content of their literature, the power of verbals games (rhetoric) and digital colonization has been identified, "Rhetoric" and digital colonization are modern ways of interrogation that the liberalism now applies to the mind and Investment process of countries by recognizing Cultural differences and their needs to construct reality and hegemony as well as destroying the economic stability. While exposing the soft power of rhetoric and digital colonization in the management literature, the present paper tries to remind the importance of dealing with it in scientific, political, cultural and economic environments.<br /><strong>Conclusion:</strong> In today's postmodern world, this article, while exposing the soft power of rhetoric and digital colonialism in the management literature reference literature, tries to remind the nations of the region and the world of the importance of confronting it in scientific, political, cultural and economic environments. Unrecognized and curbed by researchers and libertarians, the promotion of violence will lead to the decline of morality and the economic collapse of all societies.<strong> زمینه و هدف: </strong>پیشران سرمایه گذاری در فرآیند تحقیقی با عنوان "سناریونگاری آینده صنعت بانکداری" احصاء شده است. شاخصی که معنا و مفهوم نهایی بانکداری اسلامی از آرمانهای تشکیل انقلاب اسلامی در ایران و فرهنگ جهان اسلام است.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> این تحقیق با روش ترکیبی و بر اساس گامهای عدم قطعیتهای بحرانی شوارتر انجام گرفته است.<br /><strong>ملاحظات اخلاقی:</strong> در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> در گامهای تحقیق پس از مطالعه، بحث و بررسی روندها و رویدادهای گذشته و حال، بمنظور ارائه سناریوهای آینده صنعت بانکداری با بررسی نمونههای عینی و تاریخی و تحلیل محتوای ادبیات آنها، قدرت بازیهای زبانی(لفاظیگری) و استخراج دیجیتال دو شکل از اعمال قدرت و استعمار نوین کشف رمز شده است، شیوههای استیلاجویی مدرنی که در حال حاضر لیبرالیسم حاکم بر اقتصاد جهانی پس از شناسایی تفاوتهای فرهنگی و نیاز جوامع با استفاده از آن ساخت واقعیت و هژمونی سازی را طرحریزی؛ و با ابزار فین تک و با از بین بردن ثبات اقتصادی کشورها، روند سرمایهگذاری و مغزهای آنان را هدایت میکند؛<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> این مقاله در دنیای پست مدرن امروز، ضمن افشای قدرت نرم لفاظیگری و استعمار دیجیتال در ادبیات مرجع علم مدیریت، تلاش میکند تا اهمیت مقابله با آن در محیطهای علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را به ملتهای منطقه و جهان گوشزد نماید، بحرانی که چنانچه توسط محققین و انسانهای آزادیخواه شناسایی و مهار نشود، ترویج خشونت، افول اخلاق و فروپاشی اقتصادی همه جوامع را به دنبال خواهد داشت.https://journal.ihrci.ir/article_136978_6ff0a9b88bf1b1ef382496c8c18483d0.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71633120210321Explaining the role of justice in sustainable economic development from the perspective of Islamic jurisprudenceتبیین نقش عدالت در توسعه پایداراقتصادی از دیدگاه فقه اسلامی2444136980FAمهدی کیاییدانشجوی دکتری گروه فقه و حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-7030-5024عباس سماواتیاستادیار گروه فقه و حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).Journal Article20200907<strong>Background and Aim:</strong> This article seeks to explain the constructive role in achieving sustainable economic development in society through the results and consequences and propositions of justice from the perspective of Islamic jurisprudence.<br /><strong>Materials and Methods:</strong> The research method is library and reading books and articles is available. Although many articles have been written in this regard, what this article specifically addresses is that sustainable development requires the observance of various dimensions of justice and balanced attention to the cultural, political and economic aspects of society; The perception of injustice has a destructive effect on the development process and overshadows the efforts of human resources and the motivation of social elements.<br /><strong>Ethical considerations:</strong> In all stages of writing the present study, while respecting the originality of the texts, honesty and trustworthiness have been observed.<br /><strong>Findings:</strong> Injustice and unequal distribution of social achievements deepen the class gap, weaken national determination and degrade the spirit of effort and activity, and increase the psychological harm of members of society; While sustainable development involves reducing class distance, strengthening national determination, benefiting from healthy and hopeful manpower.<br /><strong>Conclusion:</strong> Therefore, the general conclusion of the present study is that observance of justice is the key to survival and sustainability of the development process that we will discuss in this article.<strong>زمینه و هدف:</strong><strong> </strong>این مقاله درصدد است تا از طریق نتایج و پیامدها و گزاره های عدالت، نقشی سازنده در رسیدن به توسعه پایدار اقتصادی در جامعه را از منظر فقه اسلامی تبیین نماید.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> روش تحقیق بصورت کتابخانه ای و مطالعه کتب و مقالات موجود میباشد. گرچه در این زمینه مطالب متعددی به قلم تحریر درآمده است ولی آنچه در این مقاله به طور خاص به آن می پردازد این مطلب است که توسعه پایدار، مستلزم رعایت ابعاد مختلف عدالت و توجه متوازن به وجوه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی حیات جامعه است؛ ادراک بی عدالتی اثر مخربی بر روند توسعه دارد و اهتمام نیروی انسانی و انگیزش عناصر اجتماعی را تحت الشعاع خود قرار می دهد .<br /><strong>ملاحظات اخلاقی:</strong> در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> بی عدالتی و توزیع نابرابر دستاوردهای اجتماعی موجب تعمیق شکاف طبقاتی، تضعیف عزم ملی و تنزل روحیه تلاش و فعالیت می شود و بر آسیبهای روانشناختی اعضای جامعه می افزاید؛ در حالیکه توسعه پایدار، متضمن کاهش فاصله طبقاتی، تقویت عزم ملی، بهره مندی از نیروی انسانی سالم و امیدوار است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین نتیجه کلی تحقیق حاضر این است که رعایت عدالت، رمز بقا و پایداری جریان توسعه است که در این مقاله به آن میپردازیم.https://journal.ihrci.ir/article_136980_8ccf05fa33f02e82934494bd845f3ae3.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71633120210321Jurisprudence of money in Islamic economics: Credit ownership of money: Public ownership of moneyفقه پول در اقتصاد اسلامی: مالکیت اعتباری پول: مالکیت عمومی پول4564136981FAنورالله صالحی آسفیجیاستاد یار گروه اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20201007<strong>Background and Aim: </strong>All the problems of a conventional economy are rooted in something real (not real) called inflation. So that even the problems of stagflation, poverty, class divide and unemployment go back to inflation. As a result, it seems that this fact is born of a false credit. As long as this is wrong in the economy, these problems exist. Of course, this seems to be the definition of money in the economy.
<strong>Materials and Methods:</strong> The hard core of Islamic economics is money. In this research, the jurisprudence of money in Islamic economics is analyzed. To explain this in detail, it is necessary to analyze the following:
1. The role of credit in the economy: Money is a concept of credit (such as meters and kilograms that are credit but have a real origin). The result is not money, goods, capital, wealth of the individual and society. Its ownership is public. Which is necessary and obligatory to circulate in the economy in the form of good loans.
2. Analyzing the concept of tax and ownership in Islamic economics
3.The position and role of money in economics (explanation of 4 theories)
It seems that in Islamic jurisprudence, money is property (only and only consumer value). But it has no tax (exchange value). But also has ownership. It has credit ownership. In order to maintain the principle of ownership in society, it is necessary to consider money as credit ownership. The principle of ownership is violated when money is considered otherwise.
<strong>Ethical considerations:</strong> In all stages of writing the present study, while respecting the originality of the texts, honesty and trustworthiness have been observed.
<strong>Findings: </strong>Money is a tool for measuring value. But the means of exchange is not money (in conventional economics, money is considered the medium of exchange). The means of exchange is consciousness. This is the key to the jurisprudence of money in Islamic economics. In other words, what creates the exchange is not money. It is consciousness. In other words, what transmits value is the awareness of economic agents. Awareness of economic agents that they are exchanging the same values. In other words, a condition is necessary for the formation of money exchange. But the condition is not enough. A sufficient condition is the exchange of consciousness. If consciousness is removed, exchange will not take place. That is, with money alone, exchange does not take place. It is in spite of economic awareness that exchange takes shape. Awareness is the missing link in economics. In other words, in economics, the role of the observer has been ignored. Observers who exchange views with each other.
<strong>Conclusion:</strong> Exchange is not formed without awareness. Exchange is not formed by removing consciousness. This is a very accurate point. The instrument that plays the role of measuring value must be different from the instrument that plays the role of transmitting value. It is a means of measuring the value of money. But it is a means of transmitting the value of consciousness. With this kind of look at money in economics, money can never be made.<strong>زمینه و هدف: </strong>تمامی مشکلات اقتصاد متعارف ریشه در امری واقعی(نه حقیقی) به نام تورم دارند. به طوری که حتی مشکلات رکود تورمی، فقر، شکاف طبقاتی و بیکاری نیز به تورم بر میگردد. در نتیجه به نظر میرسد که این امر واقعی خود مولود یک امر اعتباری غلط است. تا زمانیکه این امر غلط در اقتصاد وجود دارد این مشکلات وجود دارند. البته به نظر میرسد که این امر اعتباری، تعریف پول در اقتصاد میباشد.
<strong>مواد و روشها:</strong> هستهی سخت اقتصاد اسلامی پول میباشد. در این تحقیق فقه پول در اقتصاد اسلامی مورد تحلیل قرار میگیرد. برای تبیین دقیق این موضوع لازم است که موارد زیر مورد تحلیل قرار گیرند:
۱-نقش اعتبارات در اقتصاد: پول مفهومی اعتباری است(مانند متر و کیلوگرم که اعتباریاند اما منشا حقیقی دارند). در نتیجه پول، کالا، سرمایه، ثروت فرد و جامعه نیست. مالکیت آن عمومی است. که لازم و واجب است به صورت قرضالحسنه در اقتصاد گردش نماید.
۲-تحلیل مفهوم مالیت و مالکیت درفقه اقتصاد اسلامی
3-جایگاه و نقش پول در علم اقتصاد (تبیین ۴ نظریه)
به نظر میرسد در فقه اسلامی پول مال (فقط و فقط ارزش مصرفی) میباشد. اما مالیت(ارزش مبادلهای) ندارد. بلکه مالکیت دارد. مالکیت اعتباری دارد. برای این که اصل مالکیت در جامعه حفظ شود لازم است که پول را به عنوان مالکیت اعتباری در نظر گرفته شود. وقتی پول غیر ازاین در نظر گرفته شود اصل مالکیت نقض میشود.
<strong>ملاحظات اخلاقی: </strong>در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
<strong>یافتهها: </strong>پول وسیلهی اندازهگیری ارزش است. اما وسیلهی مبادله، پول نیست(در علم اقتصاد متعارف پول، به عنوان وسیله مبادله در نظر گرفته میشود). وسیله مبادله، آگاهی
است. همین نکته کلید فقه پول در اقتصاد اسلامی میباشد. به عبارتی آن چیزیکه باعث شکلگیری مبادله میشود پول نیست. بلکه آگاهی است. به عبارتی آن چیزی سبب انتقال ارزش میشود آگاهی عاملین اقتصادی است. آگاهی عاملین اقتصادی نسبت به این موضوع که دارند ارزشهای یکسانی را مبادله میکنند. به عبارتی برای شکلگیری مبادله پول شرط لازم است. اما شرط کافی نیست. شرط کافی مبادله آگاهی است. اگر آگاهی حذف شود مبادله شکل نمیگیرد. یعنی با وجود پول به تنهایی مبادله تحقق نمیپذیرد. با وجود آگاهی اقتصادی است که مبادله شکل میگیرد. اگاهی حلقهی مفقود علم اقتصاد است. به عبارتی در علم اقتصاد نقش ناظر نادیده گرفته شده است. ناظرانی که برای مبادله یکدیگر را ملاقلات مینمایند.
<strong>نتیجهگیری:</strong> بدون اگاهی مبادله شکل نمیگیرد. با حذف آگاهی مبادله شکل نمیگیرد. این نکته بسیار دقیقی است. وسیلهای که نقش اندازه گیری ارزش را دارد لازم است از وسیلهای که نقش انتقال ارزش را دارد متفاوت باشد. به طوری که وسیلهی اندازهگیری ارزش پول است. اما وسیلهی انتقال ارزش آگاهی است. با این نوع نگاه به پول در علم اقتصاد هیچگاه پول کنز نمیشود.https://journal.ihrci.ir/article_136981_ca26183c6bc4c57fa6c4a08c9a38773c.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71633120210321evidence of statecommitment for conpansation at the time of depreciation of moneyادله ملزمه دولت به جبران خسارت در هنگام اٌفت ارزش پول6589136982FAحسین سلطان محمدیدکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مفید، قم، ایران.Journal Article20201014<strong>Background and Aim:</strong> Adoption of some political or economic procedures of the government sometimes causes the devaluation of money and consequently inflation, and therefore different groups of society due to this wrong and ill-considered behavior of the government, also due to devaluation of financial assets and purchasing power, suffer great losses. They returned. What has been seriously debated and debated is the government's responsibility to compensate for the loss of value of money. Which should be considered by researchers.<br /><strong>materials and methods:</strong> This research has been organized using content analysis method and library (documentary) study.<br /><strong>Ethical considerations:</strong> In all stages of writing the present study, while respecting the originality of the texts, honesty and trustworthiness have been observed.<br /><strong>Findings:</strong> indicate that the government by actions such as printing banknotes without accurate or unsupported expertise or by creating political disputes and inciting political strife and incitement. , Causes economic problems and consequently devaluation of money and damage to people, is a guarantor and must compensate for the damage. Government guarantee and liability for damages arising from harmful actions and decisions [in addition to using the principles and arguments governing the guarantee of natural persons and extending it to the state guarantee to compensate for damages resulting from the devaluation of money] according to rules such as the rule of justice, rule of law Muslim, the maintenance of economic security and public order has been proven as general evidence and rules such as waste, harmlessness and proportion in the number of specific evidences.<br /><br /><br /><br /><br /><strong>Conclusion:</strong> Examination of the opinions of great jurists and criticism of the arguments presented in the impermissibility of retaliation for the devaluation of money and the necessary attention to the narrated arguments and jurisprudential rules show that the responsibility of the ruling system and the principle of the need to compensate the damages caused by the ruling system It has also been declared necessary<strong>زمینه و هدف:</strong> اتخاذ بعضی از رویههای سیاسـی یـا اقتصادی دولت گاهاً سبب افت ارزش پول و نتیجتاً باعث تورم گردیده و لذا گروههای مختلـف جامعـه به علت این رفتار اشتباه و ناسنجیده دولت، همچنین به سبب کاهش ارزش داراییهای مـالی و قـدرت خرید، متحمل خـسارات فراوانی مـیگـردند. آنچه در این امر مورد مناقشه و محل بحث جدی و واقعشده است، مسئولیت دولت در جبران زیان ناشی از کاهش ارزش پول است، موضوعی که اخـتلاف بسیاری از فقیهان و حقوقدانان را به همراه داشته است مسئله ضـمان مـسبّبین و مباشرین کاهش ارزش پول و تورم است که باید موردتوجه و مداقّه محققین واقع شود.<br /><strong>مواد و روشها:</strong> این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا و مطالعهی کتابخانهای (اسنادی) سامانیافته است.<br /><strong>ملاحظات اخلاقی:</strong> در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> چنانچـه دولـت بـا اقدامهایی از قبیـل چـاپ اسکناس بدون کارشناسی دقیق یا بیپشتوانه یا با ایجاد مناقشات سیاسی و دامن زدن به اختلافات داخلی و جنـاحی، موجـب بـروز مـشکلات اقتـصادی و درنتیجه کـاهش ارزش پول و اضرار به مردم شود، ضامن است و بایـد خـسارات واردشده را جبـران کند. ضمان دولت و مسؤولیت پرداخت خسارت ناشی از اعمال و تصمیمهای زیانآور [علاوه بر استفاده از مبانی و ادلهی ناظر به ضمان اشخاص حقیقی و تعمیم آن به ضـمان دولـت بـه جبـران خسارت ناشی از کاهش ارزش پول] بر اساس قواعدی همچون قاعدة عـدالت، قاعـده حرمـت مـال مـسلمان، حفظ امنیـت اقتـصادی و نظـم عمومی بهعنوان ادله عام و قاعدههایی چون اتـلاف، لاضـرر و تـسبیب در شـمار ادله خاص به اثبات رسیده است.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> بررسی آراء فقهای عظام و نقد ادلهی مطرحشده در عدم جـواز تلافی افت ارزش پول و التفات لازم به ادله نقلی و قواعد فقهی نشان میدهد که مسؤولیت نظام حاکم و اصل لـزوم تلافی زیانهای وارده توسط نظام حاکم نهتنها با مبـانی فقهـی ناسازگاری خاصی ندارد، بلکـه در مـواردی هم ضروری اعلامشده استhttps://journal.ihrci.ir/article_136982_225b60ddb4fc825cfd402db880d1578a.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71633120210321Changing the amount of school and its effect on the family economyتغییر مقدار نحله وتاثیر آن بر اقتصاد خانواده90102136983FAسمیه حافظیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی0000-0003-4124-3650مهدی شیخیان تبریزیکارشناسی ارشد مدیریت دولتی ( منابع انسانی)، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.Journal Article20201018<strong>Background and Aim:</strong> The financial relations of a couple are determined as dowry by agreement and will of the two families, which is in full support of the law and can be collected by special legal tools and levers and has value and tax independently. The couple agrees with the parties. They can change it.
<strong>Materials and Methods:</strong> This is a theoretical research. The research method is descriptive-analytical. The method of collecting information is library. It has been done by referring to documents, books and articles.
<strong>Ethical considerations:</strong> In all stages of writing the present study, while respecting the originality of the texts, honesty and trustworthiness have been observed.
<strong>Results:</strong> After marriage, a couple can increase or decrease the dowry by compromise or seal another's property; Of course, different opinions have been expressed in this regard, some have said: "Sharia dowry is the same as it was during the contract and increasing the dowry after the contract is not legally valid." Increasing or decreasing the amount of dowry by the husband or wife during the marriage may be in the form of a condition of action or a condition of result.The wife looks at it from an economic point of view.
<strong>Conclusion:</strong> Therefore, the dowry is determined by the will of the couple, who can either spend part of it, or forgive the whole of it, reduce it or increase it.<strong>زمینه و هدف:</strong> روابط مالی زن و شوهر به صورت نحله با توافق و اراده دو خانواده تعیین میشود که در حمایت کامل قانون بوده و به وسیله ابزار و اهرمهای خاص قانونی نیز قابل وصول است و مستقلاً دارای ارزش و مالیت است. زوجین با توافق طرفین میتوانند آن را تغییر دهند.
<strong>مواد و روشها:</strong> این تحقیق از نوع نظری بوده، روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی میباشد و روش جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای است، با مراجعه به اسناد،کتب و مقالات صورت گرفته است.
<strong>ملاحظات اخلاقی:</strong> در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
<strong>یافتهها: </strong>زن و شوهر بعد از نکاح نیز میتوانند به تراضی بر میزان نحله بیافزایند یا از آن بکاهند یا مال دیگری را مهر قرار دهند؛ البته در این زمینه نظرات متفاوتی بیان شده، عدهای گفتهاند :« برخلاف آنچه در طول قرارداد اتفاق افتاد ، شریعت مشابه آنچه که در طول قرارداد اتفاق افتاد و به لحاظ قانونی برای افزایش نحله پس از ازدواج صحیح نمیباشد ». افزایش یا کاهش میزان نحله از سوی زوج یا زوجه در ضمن عقد نکاح ممکن است در قالب شرط فعل و یا شرط نتیجه، قرار گیرد. زوجه از جنبه اقتصادی به آن مینگرد.
<strong>نتیجهگیری:</strong> بنابراین نحله با اراده زوجین تعیین میگردد که هم میتوانند قسمتی از آن را بذل کنند، یا تمام آن را ببخشند، آن را کم کنند یا بیشتر کنند که در این مورد اختلاف نظر وجود دارد و میتوانند در قالب شرط ضمن عقد بیاورند.https://journal.ihrci.ir/article_136983_00ba7ae436ac2d8796835e06bbf9db5b.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71633120210321The effects of the development of criminalization in the field of economic crimesجلوه های توسعه جرم انگاری در حوزه جرایم اقتصادی103124136984FAعلی نجفی توانااستادیار گروه حقوق، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمد سعید ابر اهیم پوردانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20201020<strong>Background and Aim:</strong> Today in the penal system, there are good reasons for the development of criminology, especially in the field of economic crimes. In addition, criminal policy has described crime prevention as highly effective against crime. In order to encourage the maximum participation of members of society in the prevention of economic crimes, caution is needed in the development of criminology in this area. Accordingly, new laws on economic crimes have been passed. Nevertheless, the necessities of criminalization in the field of economic crimes remain strong.
<strong>Materials and Methods:</strong>In the present study, the definition of economic crimes has been tried to be examined in the form of verbs and omissions by presenting the definition of economic crimes.
<strong>Ethical considerations:</strong> In all stages of writing the present study, while respecting the originality of the texts, honesty and trustworthiness have been observed.
<strong>Findings:</strong> The findings of this study are more criminalization and innovation in the field of smuggling of goods and currency, weakness in improving the criminalization of money laundering, inappropriate and discriminatory attitude towards the private sector, encouragement to report economic crime.
<strong>Conclusion: </strong>The results show that the legislator of the Islamic Republic of Iran in some cases has considered abandonment of acts as an economic crime, and in other cases has created crimes with a positive act, and in other cases, despite international needs and requirements, economic crimes. Has not developed.<strong>زمینه و هدف:</strong> امروزه در نظام کیفری دلایل موجهی برای توسعه جرم انگاری به خصوص در زمینه جرایم اقتصادی مورد نیاز است. علاوه بر این سیاست جنایی جرم شناسی پیشگیری را در قبال جرایم بسیار کارآمد توصیف کرده است. به دنبال تشویق به مشارکت حداکثری افراد جامعه در پیشگیری از جرایم اقتصادی، احتیاط در توسعه جرم انگاری در این حوزه لازم است. بر همین مبنا قوانین جدیدی در خصوص جرایم اقتصادی به تصویب رسیدهاند. با این وجود ضرورتهای جرم انگاری در حوزه جرایم اقتصادی همچنان به قوت خود باقی است.
<strong>مواد و روشها: </strong>در پژوهش حاضر به روش توصیفی و کتابخانهای با ارائه تعریف جرایم اقتصادی سعی شده است جلوههای توسعه این جرایم در قالب فعل و ترک فعل نقد و بررسی شود.
<strong>ملاحظات اخلاقی:</strong> در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
<strong>یافتهها:</strong> جرم انگاری و نوآوری بیشتر در حیطه قاچاق کالا و ارز، ضعف در بهبود جرمانگاری، پولشویی، نگرش نامناسب و تبعیضآمیز به بخش خصوصی، تشویق به گزارشدهی جرم اقتصادی، یافته های این تحقیق می باشند.
<strong>نتیجهگیری: </strong>نتایج پژوهش نشان میدهد که قانونگذار جمهوری اسلامی ایران در پارهای موارد ترک فعلهایی را جرم اقتصادی دانسته است و در موارد دیگر جرایمی با فعل مثبت ایجاد کرده است و در موارد دیگر با وجود نیاز و حتی الزامات بین المللی، جرایم اقتصادی را توسعه نداده است.https://journal.ihrci.ir/article_136984_adf0acc3da00558b1ece91535a9b5a5b.pdfانجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایرانفصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی2676-71633120210321The development of the conflict of arguments from the point of view of famous jurists and late usulistsزمینه های تفکر اقتصادی تعارض ادّله از منظر مشاهیر فقها و اصولیین متأخر12513616498310.22034/ejs.2023.364156.1307FAمهدیه عباچیگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.غلام حسن دلاورگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی ، واحد مشهد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران.(نویسنده مسئول)محسن رزمیگروه فقه و مبانی اسلامی ،واحد مشهد دانشگاه آزاد اسلامی ، مشهد ، ایران.Journal Article20201019Background and Aim: One of the things that has been found to be <br />important for understanding jurisprudence issues was and still is the <br />science of principles, which has tips and discussions for understanding <br />and explaining the fundamental laws of Islam and applying divine <br />decrees, which are topics that specifically help. To the transparency of <br />hadiths. And the appearance of the word A... makes a discussion between <br />preferences that resolves the conflict between two or more different <br />hadiths.<br />Materials and Methods: This research is of a theoretical type, the <br />research method is descriptive and analytical, and the method of collecting <br />information is library-based, and it was done by referring to documents, <br />books and articles.<br />Ethical considerations: In all stages of writing the present research, <br />while respecting the originality of the texts, honesty and trustworthiness <br />have been observed.<br />Findings: The criterion in the conflict is the falsity of the reasons in the <br />legislation, which means that one of the two reasons has not been <br />legislated from the Shari'ah, therefore, the criterion for the action is Aqvi <br />al-Dalatin. In the case of conflict, we first act through customary <br />pluralism, and if this is not possible, whichever of the two reasons is <br />preferable is taken; But we have two reasons in the conflict, both of which <br />have passed the limit of the law. The solution is to act according to the <br />rights of the owners, and in case of a tie, it is the criterion of choice.<br />Conclusion: The verdict of two conflicting hadiths and narrations that are <br />balanced in all aspects and there is no preference or advantage for the <br />other. From the point of view of reason, it is falling. From the perspective <br />of traditions, it was deduced that caution is close to falling from the point <br />of view of action, and both (reason and Sharia) have reached a single <br />conclusion, also when the opposites are preferable. By preferring those <br />preferences, the problem of conflict disappears. Another way is the <br />common combination between two reasons. زمینه و هدف: یکی از علومی که برای کمک به فهم مسائل فقهی اهمیت پیدا کرده است و به طور خاص کمک به شفافیت احادیث وظاهر شدن کلام متکلم میکند، بحث تعادل و تراجیح است و هدف مافهم دقیق مراد متکلم احادیث است. و تأثیر آن بر اقتصاد است.<br />مواد و روش ها: این تحقیق از نوع نظری بوده روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی میباشد و روش جمَع آوری اطلاعات بصورت کتابخانهای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.<br />ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.<br />یافته ها: ملاک در تعارض، تکاذب دلیلین در تشریع است، بدین معنا که یکی از دو دلیل اجمالا از شارع تقنین نشده است لذا ملاک عمل اقوی الدلالتین است. در تعارض ابتدا از طریق جمع عرفی عمل مینماییم و اگر این امکان نبود، هریک از دلیلین که راجح باشد <br />اخذ میشود؛ لیکن در تزاحم دو دلیل داریم که هر دو از مصدر تشریع گذشته اند راه حل عمل به اقوی المالکین است و در صورت تساوی، ملاک تخییر است. و ملاکات عرفی و اجتماعی مهم است.<br />نتیجه گیری: حکم دو حدیث و روایت متعارض که از همه جهات متعادل هستند و هیچگونه مرجح و مزیتی برای دیگری وجود نداشته باشد. از نظر عقل تساقط است از جهت روایات، احتیاط استنباط شد که در واقع احتیاط از جهت عمل، به تساقط نزدیک است و (عقل و <br />شرع) هر دو به نتیجه ای واحد رسیده همچنین زمانی که متعارضین متراجحین میباشند. با ترجیح آن مرجحات، مشکل تعارض از بین میرود. راه دیگر جمع عرفی میان دو دلیل است. و ملاکات عرفی و اجتماعی مهم است. فهم دقیق مراد متکلم در اقتصاد اثر جدی دارد.https://journal.ihrci.ir/article_164983_12ad6ebc5d2210dbcabdcadf2196189a.pdf