TY - JOUR ID - 160345 TI - طراحی مدل و تحلیل آماری شاخص حمل و نقل کالای خشک فله صنعت دریایی (BDI) JO - فصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی JA - EJS LA - fa SN - 2676-7163 AU - کنگانی, مصطفی AU - دامن کشیده, مرجان AU - کیقبادی, امیررضا AU - اسماعیل زاده مقری, علی AD - دانشجوی دکتری اقتصاد، گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - استادیار، گروه اقتصاد، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - استادیار، گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - دانشیار، گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 4 IS - شماره ویژه (ویژه نامه جستار های نوین فقه و حقوق 1401) SP - 41 EP - 62 KW - شاخص حمل و نقل کالای خشک فله صنعت دریایی KW - شاخص های کلان اقتصادی KW - گرندد تئوری KW - خودرگرسیون میانگین متحرک انباشته DO - 10.22034/ejs.2022.360303.1286 N2 - زمینه و هدف: هدف اصلی مطالعه‌ی حاضر طراحی مدل و تحلیل آماری شاخص حمل و نقل کالای خشک فله صنعت دریایی می‌باشد.مواد و روش‌ها: پژوهشگر با بکارگیری استراتژی نظریه داده بنیاد اقدام به تصریح مدل و سپس تخمین الگوی تبیین شده با بهره گیری از داده‌های سری زمانی نموده است.یافته‌ها: نتایج حاصل نشان داده است که شاخص حمل و نقل کالای خشک فله صنعت دریایی تحت عنوان متغیروابسته شناسائی شده است. هفت متغیر به عنوان متغیرهای توضیحی شناسائی شدند. این متغیرها عبارتند از: تجارت جهانی، قیمت نفت اوپک، شوک‌ها، شاخص تورم در کشورهای عضو OECD، رشد جمعیت جهان، نرخ یورو در مقابل دلار، شاخص توان خروجی کانتینرهای جهان. هم-چنین در بخش کمی نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که در سطح اطمینان 90 درصد حجم تجارت جهانی، شوک‌های وارده، شاخص تورم، نرخ رشد جمعیت جهان، شاخص توان خروجی کانتینرهای جهان با شاخص حمل و نقل کالای خشک فله صنعت دریایی (BDI) ارتباط منفی و معنی داری دارد. ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.نتیجه‌گیری: در منابع شبکه اطلاعات حمل و نقل در سال 2018 4 مدل برای برآورد شاخص BDI، آمده است و ادعا شده است که این مدل‌ها بیانگر تقریب خوبی از این شاخص می‌باشد. در مطالعه حاضر، مدل طراحی شده با مدل‌های مذکور مورد مقایسه قرار گرفت و مشخص شد که مدل دوم ارائه شده توسط شبکه اطلاعات حمل و نقل و مدل طراحی شده نسبت به سایر مدل ها، مدل‌های بهتری است. UR - https://journal.ihrci.ir/article_160345.html L1 - https://journal.ihrci.ir/article_160345_b7540b25bc70d3dd80d272f35d6d1e37.pdf ER -