%0 Journal Article %T بررسی نهاد قضاوت از منظر فقه تربیتی %J فصلنامه علمی مطالعات فقه اقتصادی %I انجمن علمی حقوق بشر اسلامی ایران %Z 2676-7163 %A رضایی عباسی, شبنم %A خزایی, احمدرضا %A محمدبیکی, علیرضا %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 3 %N شماره ویژه (ویژه نامه جستار های نوین فقه وحقوق 1400) %P 577-595 %! بررسی نهاد قضاوت از منظر فقه تربیتی %K قضاوت %K فقه تربیتی %K آداب قضاوت %K دادرسی عادلانه %R 10.22034/ejs.2022.342970.1234 %X زمینه و هدف: بحث قضاوت و فقه تربیتی از موضوعات مهمی است که نیازمند مداقه و بررسی است. هدف نویسنده در مقاله حاظر این است که ویژگی‌های قاضی و آداب قضاوت به‌عنوان مهم‌ترین مباحث نهاد قضاوت از منظر فقه تربیتی مورد بررسی قرار گیرد.مواد و روش‌ها: مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و از روش کتابخانه‌ای و فیش برداری استفاده ‌شده است.ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت‌داری رعایت شده است.یافته‌ها:، ویژگی‌های قاضی به‌عنوان مهم‌ترین رکن قضاوت شامل بلوغ به معنای کسب کمال، عقل در معنای رشد و عقل اکتسابی، ایمان و عدالت است. ویژگی‌های مورد اشاره از منظر فقه تربیتی، جنبه تربیت و آموزش دارد زیرا تربیت و آموزش انسان و تحقق کمال وی در یک سیر تکاملی روی می‌دهد. همچنین آداب قضاوت مانند نظم و انضباط در رسیدگی به دعوی، امانت‌داری و حفظ اسرار، رعایت مساوات، عدم قضاوت در حالت خشم تشویق به صلح و سازش جنبه آموزشی و تربیتی دارد و بر اساس فقه تربیتی تحقق آداب مورداشاره، نیازمند آموزش است.نتیجه‌گیری: بهره‌گیری از فقه تربیتی با توجه به دامنه گسترده آن در راستای تقویت نهاد قضاوت و آموزش آداب قضاوت می‌تواند نقش مهمی در تربیت قضات متعهد و در نتیجه تحقق دادرسی عادلانه و منصفانه داشته باشد. %U https://journal.ihrci.ir/article_160759_91bf796972929bc39066b20404fd4548.pdf